Salestraining en salescoaching

Simon Alice René van SARS Producties is van vele markten thuis. 
Hij heeft een pedagogisch diploma op zak en maalde daarmee vele kilometers in evenveel onderwijssystemen. Maar daarnaast is Simon ook ondernemer, gepokt en gemazeld door saleservaring die hij opdeed bij markleiders zoals onder andere Canon.

Vandaag brengt hij die twee passies samen en creëert hij salestrainingen en -coachings op maat. Dit kan zowel in groep als individueel en de opleidingen zijn steeds praktijkgericht.

Salestraining, salescoaching of trainingsacteur

  • Salescoaching is een individuele begeleiding van telesales-operators, accountmanagers, aftersalesagents of andere commerciële functies. We leggen de klemtoon op een persoonlijke groei en ontwikkeling binnen de jobgerelateerde competenties.
  • Salestraining is een nauwkeurig opgebouwd traject waarin een groep begeleidt wordt. De inhouden worden samen op voorhand besproken, maar liggen in dezelfde lijn als een salestraining.
  • Trainingsacteren is een training waarbij we theorie en het klaslokaal zoveel mogelijk links laten liggen. We werken op basis van praktijkvoorbeelden en leren door middel van ervaring en feedback-gesprekken.
SalescoachingSalestrainingTrainingsacteren
WerkwijzeEen-op-een coachingGroepstraining Groepstraining
Aantal deelnemers1 persoon2 tot 8 personen3 of 4 personen
InhoudenHands-onTheorie en praktijkHands-on
Voordelen✔︎ ervaringsleren
✔︎ praktijkgericht
✔︎ feedbackgesprek
✔︎ persoonlijke aanpak
✔︎ ervaringsleren
✔︎ theorie mogelijk
✔︎ groepsproces

✔︎ ervaringsleren
✔︎ praktijkgericht
✔︎ feedbackgesprek
✔︎ groepsleren +
persoonlijke groei
Het is mogelijk om verschillende trainingstrajecten te combineren, zoals bijvoordeeld een salescoaching met traingsacteren om fieldtraining te simuleren..

Inhouden van een trainingstraject:

De leerinhouden worden in samenspraak bepaald. Op basis van onze opgebouwde ervaringen en expertise zijn wij voornamelijk gespecialiseerd in telesales en accountmanagement B2B. Een greep uit de bijhorende leerinhouden:

  • koude prospectie en telefoonprospectie
  • Hoe een goede behoefteanalyse maken?
  • Ben ik een verkoper of een adviseur?
  • cross-selling en up-selling
  • dealclosing en offertebespreking

Creative project management in onze salestrajecten

SARS Producties wil geen prefablesjes afleveren, maar maatwerkopleidingen die rekening houden met sector- en functiespecifieke noden en doelen. Daarom werken wij ook onze traingstrajecten steeds uit volgens het principe van creative project management. Want het is een creatieve kijk die de meerwaarde biedt.

  1. Eerste fase: Helikopterview
    Met een analytische blikken en kritische brillen kijken we eerst naar huidige situatie. In de praktijk betekent dat dat SARS Producties komt meedraaien met de cursist om een goed beeld van de beginsituatie te krijgen. We kijken daarbij zowel naar werkwijze als naar randfactoren zoals werkomgeving.
  2. Tweede fase: Concretiseren
    In samenspraak met de leidinggevende bepalen we de leerdoelen. De klant is de inhoudelijk expert en stelt op basis van die kennis een duidelijke leervraag. SARS Producties geeft voorstellen op basis van de analyse tijdens de helikopterview. Uit beide bevindingen samen worden de leerdoelen gefilterd.
  3. Derde fase: Maatwerk & uitvoering
    SARS Producties gaat met bovenstaande conclusies aan de slag, werkt een project op maat uit en voert de opleiding uit.

Voordeel van creative project management in onze salestrajecten:

  • Geen herkauwde prefabopleiding, maar de inhouden van de training houden rekening met essentiële variabelen van het leerproces. Zoals jobfunctie en sectorspecifieke noden, maar ook bv persoonlijke groeimarge van de deelnemers of wensen van de leidinggevende.
  • SARS Producties neemt een adviserende rol op, op basis van expertise, praktijkervaring en analyse.
  • De trainingstrajecten zijn een samenwerking tussen klant en SARS Producties.
  • Alle vrijheid: inhouden van verschillende trainingstrajecten kunnen gecombineerd worden en zelfs tijdens het leerproces kan bijgestuurd worden. Het doel van de opleiding is namelijk steeds om voor de cursist een zo duurzaam mogelijk leerproces op te starten. Daartoe houdt SARS Producties houdt steeds de leerlijn nauwgezet in het oog.

What you pay is what you get.

Geen gedoe met onduidelijke kostenstructuren. Daar wordt niemand vrolijk van. In plaats daarvan is er steeds een heldere communicatie over de te presteren uren en het bijhorend tarief. Om een knip op de beurs te houden bepaalt de klant mee hoeveel tijd er per fase vrijgemaakt moet worden. Tijdens de feedbackgesprekken na de analyse bepalen we daarom samen wat de meest ideale tijdsinvestering is. Op die manier is er ook steeds een duidelijk zicht op de financiële kant van de opleiding.

SalescoachingSalestrainingTrainingsacteren
Helikopterview
& analyse
Minimum 2 dagdelen per deelnemerMinimum 2 dagdeel per trainingMinimum 1 dagdeel per training
ConcretiserenFeedbackgesprek met leidinggevende (uurtarief)Feedbackgesprek met leidinggevende (uurtarief)Feedbackgesprek met leidinggevende (uurtarief)
Maatwerk◦ 1 dagdeel per training
◦ minstens 3 trainingen
◦ meer trainingen mogelijk in overleg
◦ 1 dagdeel per training
◦ minstens 3 trainingen
◦ meer trainingen mogelijk in overleg
◦ 1 dagdeel per training
◦ Uitbreiding kan op vraag.

Financiële afspraken

  • Een dagdeel is steeds een blok van 3 uren.
  • Het uurtarief is 100 euro per uur, exclusief btw
  • Verplaatsingskosten zijn wettelijke kilometervergoeding + 50% uurtarief.

Voorbeeldberekening salescoachtraject:

Helikopterview en analyse2x 3 uur 600 euro
Feedbackgesprek en
bepaling van de leerdoelen
gemiddeld 1 uur100 euro
Maatwerktraining3x 3uur= 9 uur900 euro
Indicatie verplaatsingskosten100 km + 1 uur42,62 + 50 euro
Totale salescoaching12 uren 1692,62 euro

Voorbeeldberekening salestraining (8 personen)

Helikopterview en analyse2x 3 uur 600 euro
Feedbackgesprek en
bepaling van de leerdoelen
gemiddeld 1 uur100 euro
Maatwerktraining3x 3uur= 9 uur900 euro
Indicatie verplaatsingskosten100 km + 1 uur42,62 + 50 euro
Totale salescoaching
12 uren
1692,62 euro
= 211,58 per persoon

Zin in een opleiding?